Kernvisie methode
De Kernvisie methode maakt gebruik van het talent dat deze kinderen reeds hebben. Het leert hen woordbeelden te maken en deze actief op te slaan in het lange termijngeheugen. Hierna kan het kind het woord te allen tijde reproduceren. Wanneer het kind deze “techniek “ beheerst, kan dit ook worden toegepast op spellingsregels, tafels en rekenvarianten.
Het kind ontdekt, dat het wel goed kan leren en krijgt er weer zin in!
De Kernvisie methode vormt de basis van iedere coaching. Oplossingen, die uit de mens zelf komen beklijven beter. Vanuit de overtuiging, dat de mens veel meer in zijn eigen vermogen heeft dan hij nu gebruikt, is hij in staat grote gedragsveranderingen te realiseren. Deze veranderingen hebben als resultaat een betere ordening in het hoofd en daardoor meer rust in het functioneren op school en in de eigen woonomgeving. Effectiviteit en snelheid van de coaching staat voorop.
De Kernvisie methode behelst de ongelofelijke ontdekking dat met name rechtsgeoriënteerde kinderen in staat zijn woorden, cijfers en gedachtes uit het hoofd te verwijderen en er andere voor in de plaats te zetten.
De resultaten zijn verbluffend. Kinderen worden assertiever en enthousiaster, ze vinden leren leuker en ze presteren beter op school. Daardoor krijgen ze meer tijd om te spelen en hebben meer plezier in het leren.”Ik had maar twee foutjes in mijn dictee!”. Rekenen gaat beter omdat het nu allemaal op een rijtje staat”.
Enkele reacties van ouders:
“De juf op school staat versteld”
“Mijn kind is minder druk”
“Zij heeft meer zelfvertrouwen”
“Hij gaat weer graag naar school”.
Het doel van coaching met de Kernvisie methode is om het kind op een natuurlijke manier vanuit zijn/haar eigen persoonlijke kracht te laten leren. En het resultaat hiervan is dat het kind weer plezier krijgt in leren wat natuurlijk zijn weerslag heeft op de motivatie van het kind.
Sociaal-emotionele problemen, gedragsproblemen en AD(H)D
Hierbij kunt u denken aan faalangst, concentratie problemen, geen rust hebben, belemmerende overtuigingen (“Ik ben dom” of “Ik kan het toch niet”). Maar ook angsten, fobieën, slecht slapen, bang in het donker, bedplassen en niet naar school willen of durven
e.d. kunnen met succes worden behandeld. Veel van deze problemen verdwijnen, doordat het kind ontdekt dat het een heleboel meer kan dan het zelf en vaak ook zijn omgeving dacht. De inspanningen die het kind doet leveren snel resultaten op. De methodiek voorziet in een aanpak waarin het probleem door het kind visueel wordt gemaakt en het zelf kan veranderen. Ook diagnoses als AD(H)D kunnen worden teruggebracht tot acceptabele proporties.
Andere methodes
Er worden sterk lijkende methodieken aangeboden, zoals Matrixmethode en “Ik leer anders”. Beiden zijn gericht op het beelddenken, echter de Kernvisie methode heeft meer diepgang. Het gaat ook niet uitsluitend uit van het beelddenken maar de combinatie van visueeldenken en kinesthetisch- (gevoel) denken. Wij noemen dit ook wel de rechtsgeoriënteerde leerstijl. Deze kinderen hebben een voorkeur om met hun rechter hersenhelft te werken, terwijl school de informatie voor de linker hersenhelft aanbiedt. Hierdoor ontstaat het “leerprobleem” De Kernvisie methode gaat verder in op spellingsregels, rekenvarianten, geschiedenis en topografie en geeft ook aandacht aan faalangst, explosief gedrag, belemmerende overtuigingen en het zelfbeeld. Hierdoor ontstaat een grotere effectiviteit.