Krachtig anders leren | met de Kernvisie methode

 

Kernvisie methode bij kindercoaching
Banner Adiona

Tijmen heeft deze week Cito spelling afgemaakt en is van een E5 in januari naar een B2 score nu gegaan!!!! Hij gelooft weer in zichzelf en laat nu veel meer zien wat hij in zich heeft.

Moeder: R. slaat rap de woordbeelden op, op dit moment en sta er van te kijken wat een sprongen hij maakt. Ik ben erg blij dat dit mijn pad gekruist is en dat mijn zoontje verder komt.

Moeder: Wat mij opvalt; we hebben nu op een positieve manier kunnen oefenen, er was geen strijd meer.

Het alfabet staat gewoon helemaal goed in dr hoofd. Heeft ze ‘t sinds vrijdag niet meer gezien. Ze draait geen letter meer om. Ik vind het verbazingwekkend!
Leuk ook zoals je het samen met haar doet!

C. heeft de resultaten terug van het 1ste dictee volgens de Kernvisiemethode ingeoefend: … 0 fouten!

Beste Wim,
Wij hebben een blije Manon mee naar huis genomen!
Wat mooi om te zien.

Jongetje (9 jaar):
Vol trots: “Ik was de beste van de klas met spelling”

Moeder:
“Ik wil nog even vertellen dat ik zie dat onze zoon trots is op zichzelf en dat hij niet meer (of snel# boos wordt en dat hij zijn werk makkelijker vindt worden. Hij was dan ook erg trots op zijn rapport.”

Meisje #10 jaar):
“Ik heb een toets van de hoofdsteden gedaan en ik heb een tien plus gehaald!!!
Tof hé!!!”

Ouder:
“Onze zoon heeft het heel leuk gevonden gisteren. Het ging ook als een speer. Ik heb het idee dat de knop nu werkelijk om is bij hem.”

Ouder:
“Beste Wim.
Bedankt, we gaan ermee aan de gang!
We zijn net weer klaar met woordjes en de lange en de kort regel werkt echt!!
Wij zijn zo blij!!”

Meisje (12 jaar):
“Op school gaat het veel beter als eerst. Ik haal veel betere cijfers en ik ben beter in spelling en taal. Na de zomer ga ik naar het voortgezet onderwijs. Mavo/Havo. Het was altijd gezellig bij u.”

Jongen (8 jaar):
“Op school gaat het goed. Ik ga naar groep5! en de juffen gaan mee naar groep5 dat is leuk he? Ze zijn heel blij dat ik naar je toe ben gegaan. Je lijkt wel een goochelaar. Ik ga nu vakantie vieren, jij ook? Prettige vakantie.”

Meisje (8 jaar):
“Ik heb nu het alfabet goed in mijn hoofd staan. Ik maak minder fouten en vind het leuker om te lezen.”

Jongen (9 jaar):
“Alles rent in mijn hoofd”, zei hij altijd. Lezen was AVI-niveau 0. Tafels gingen niet. Hij had faalangst en zei dat hij niets goed kon. Al na de eerste behandeling werd het rustig in zijn hoofd, begon hij fout geschreven woorden goed te schrijven en begon hij de achterstand met lezen in te lopen. In de derde sessie heeft hij zijn persoonlijke kracht ontwikkeld. Je moet hem zien lopen op het schoolplein. Hij is zo fantastisch veranderd.

Kernvisie methode

De Kernvisie methode maakt gebruik van het talent dat deze kinderen reeds hebben. Het leert hen woordbeelden te maken en deze actief op te slaan in het lange termijngeheugen. Hierna kan het kind het woord te allen tijde reproduceren. Wanneer het kind deze “techniek “ beheerst, kan dit ook worden toegepast op spellingsregels, tafels en rekenvarianten.

Het kind ontdekt, dat het wel goed kan leren en krijgt er weer zin in!

De Kernvisie methode vormt de basis van iedere coaching. Oplossingen, die uit de mens zelf komen beklijven beter. Vanuit de overtuiging, dat de mens veel meer in zijn eigen vermogen heeft dan hij nu gebruikt, is hij in staat grote gedragsveranderingen te realiseren. Deze veranderingen hebben als resultaat een betere ordening in het hoofd en daardoor meer rust in het functioneren op school en in de eigen woonomgeving. Effectiviteit en snelheid van de coaching staat voorop.

De Kernvisie methode behelst de ongelofelijke ontdekking dat met name rechtsgeoriënteerde kinderen in staat zijn woorden, cijfers en gedachtes uit het hoofd te verwijderen en er andere voor in de plaats te zetten.
De resultaten zijn verbluffend. Kinderen worden assertiever en enthousiaster, ze vinden leren leuker en ze presteren beter op school. Daardoor krijgen ze meer tijd om te spelen en hebben meer plezier in het leren.”Ik had maar twee foutjes in mijn dictee!”. Rekenen gaat beter omdat het nu allemaal op een rijtje staat”.

Enkele reacties van ouders:
“De juf op school staat versteld” “Mijn kind is minder druk”
“Zij heeft meer zelfvertrouwen”
“Hij gaat weer graag naar school”.

Het doel van coaching met de Kernvisie methode is om het kind op een natuurlijke manier vanuit zijn/haar eigen persoonlijke kracht te laten leren. En het resultaat hiervan is dat het kind weer plezier krijgt in leren wat natuurlijk zijn weerslag heeft op de motivatie van het kind.

Sociaal-emotionele problemen, gedragsproblemen en AD(H)D
Hierbij kunt u denken aan faalangst, concentratie problemen, geen rust hebben, belemmerende overtuigingen (“Ik ben dom” of “Ik kan het toch niet”). Maar ook angsten, fobieën, slecht slapen, bang in het donker, bedplassen en niet naar school willen of durven
e.d. kunnen met succes worden behandeld. Veel van deze problemen verdwijnen, doordat het kind ontdekt dat het een heleboel meer kan dan het zelf en vaak ook zijn omgeving dacht. De inspanningen die het kind doet leveren snel resultaten op. De methodiek voorziet in een aanpak waarin het probleem door het kind visueel wordt gemaakt en het zelf kan veranderen. Ook diagnoses als AD(H)D kunnen worden teruggebracht tot acceptabele proporties.

Andere methodes

Er worden sterk lijkende methodieken aangeboden, zoals Matrixmethode en “Ik leer anders”. Beiden zijn gericht op het beelddenken, echter de Kernvisie methode heeft meer diepgang. Het gaat ook niet uitsluitend uit van het beelddenken maar de combinatie van visueeldenken en kinesthetisch- (gevoel) denken. Wij noemen dit ook wel de rechtsgeoriënteerde leerstijl. Deze kinderen hebben een voorkeur om met hun rechter hersenhelft te werken, terwijl school de informatie voor de linker hersenhelft aanbiedt. Hierdoor ontstaat het “leerprobleem” De Kernvisie methode gaat verder in op spellingsregels, rekenvarianten, geschiedenis en topografie en geeft ook aandacht aan faalangst, explosief gedrag, belemmerende overtuigingen en het zelfbeeld. Hierdoor ontstaat een grotere effectiviteit.